Mobilspel... i skolan?

Ofta klagar jag på att skolan är hopplöst efter och att vi inte lär oss direkt nya eller relevanta saker. Att vi får dåligt med tips och idéer på lektionsupplägg som vi kan ta med oss ut därifrån. Men idag behöver jag säga nåt helt annat.

Vi ska nämligen göra ett mobilspel i matten. Som små barn ska kunna använda sig av...

Fel nr 1: Seriöst, vill verkligen föräldrar i dagens läge att ett barn som går i förskoleklass tex ska använda sig av mobilen i skolen? Jag är väldigt skeptisk till detta. Åtminstone för tillfället, känns inte alls rätt på nått sätt.

Tycker tanken är god, man ska kunna använda sig av den moderna teknologin i skolan på ett bredare sätt, men ett mobilspel anpassat för den ålderskategori vi ska undervisa känns sådär genomtänkt. Hade det varit 10 år från nu, så hade kanske barnen sutit där med var sin ipad, eller vad som än är modernt på det hållet. Mobilspel är ju också förlegat egentligen, speciellt quiz som vi ska göra.

Fel nr  2: Quiz-sidan vi använder oss av är helt på engelska, ska gå att få hela klara lilla applikationen att vara svensk, men tänk om man vill integrera det så mycket att man vill att barnen ska kunna göra egna, då failar man ganska mycket eftersom kanske inte ens en som går i 6:an klarar av att tyda allt som stod på sidan. Jag är inget vidare duktig i engelska och till och med jag hade problem att fatta hur det var meningen att man skulle gå tillväga.

Får skriva i utvärderingen att mobilspel i skolans värld kanske itne alltid är "rätt" som vår lärare försökte pränta in i våra stackars uttröttade studenthuvuden.

Dock måste jag säga att jag kan tänka mig tanken att använda sig av denna metod om jag studerat för att jobba högre upp i åldrarna. För att om skolan tillhandahåller verktygen så att alla har samma utgångsläge, och samma förutsättningar så kan det fungera. Bara det inte blir någon fråga om klasskillnad, för det är inte det en skola för alla står för.

Permalink Om plugget! Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Madde

Mycket spännande tyker jag=)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback