Hur kommer man ihåg att stava rätt?


Det finns en nackdel med att plugga till lärare och förmodligen att vara lärare med. Det är faktumet att man alltid ska/måste stava korrekt. Allt måste vara så rätt det bara går för annars så ser det inget vidare bra ut på pappret. Man blir lite ifrågasatt och tanken är ju att man ska vara en form av auktoritär vuxen förebild för barnen som inte kan göra fel. Men ingen människa är felfri, alla har vi något som man personligen tycker är lite svårare än allt annat.

Jag har till exempel ord som jag stavar och har stavat konsekvent fel på hela mitt liv. Det är först nu när jag har någon som påpekar att vissa ord inte stavas så. Dessutom är jag expert på att särstava, men det sägs ju komma från att vi använder mer och mer engelska och i engelskan är fler ord särstavade än i svenskan. Men då är det på något sätt nästan ännu viktigare att man kommer ihåg att skriva ihop orden på svenska, för modersmålet är grunden till att kunna lära sig ett nytt språk på ett bra och tillfredsställande sätt. Spelar ingen roll om det är svenska, arbiska eller spanska man pratar från början.

Nej, hur sjutton ska jag lära mig att stava rätt på allt som jag i framtiden MÅSTE stava rätt på? Tänk om jag blir en helt kass lärare... :(
/Em

Btw: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html

Permalink Om plugget! Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback