24 juni

 Sooolen skiner och livet är bra :D

Blommorna på balkongen blommar med för fullt. Men det är ganska trist att alltid behöva sitta där ensam eftersom man alltid är typ ensam hemma om det inte är kväll å då är det ju inte så mycket sol ute så man vill sitta där och sola liksom. Hursomhelst så är mina blommor fina.

Det var förresten ganska varmt och svettigt imorses när man försökte ligga och dra sig lite, så det fick bli att studsa upp när P gick vid halv nio.. Inleda dagen med plugg plugg och plugg.

Maskuliniteter minsann.
Hegemoniska maskuliniteter.
Galet svårt begrepp. Jag tror fortfarande inte jag fattat vad det innebär. Men om man delar upp det betyder hegemonistisk det manliga herraväldet, eller den heraki som är allmänt accepterad i världen och som jämställdheten kämpar emot. Maskulin är ju manligt.. så lägger man ihop de blir det jobbigt och ganska svårt.
Använda det här begreppet och analysera en valfri artikel som handlar om "könsroller". En sån uppgift. 3h på Lunds Stadsbiblotek blev det, sen var min grupp klar. Och shit va sönderdelad och helsågad/analyserad våran lilla artikel blev.

Det är ganska kul att sitta sådär en fyra st och disskutera en artikel, man kan vända och vrida på allt och tolka som man vill. Jag hade kul i alla fall ^^

Sen strosade jag hem genom Lund samtidigt som jag åt glass. Det var ganska mysigt, varmt skönt och soligt =)
/Em

Permalink Em Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Emmie

Hegemoni betyder att de som leder vårt samhälle har värderingar som de flesta accepterar utan att ifrågasätta dem. "Ur de härskandes hegemoni kommer och överförs värderingar till de dominerade, som i sin tur tolkar och accepterar dessa värderingar som sunt förnuft.". Teorin om maskulinitetens hegemoni, eller patriarkatets makt, är en välkänd feministisk utgångspunkt som jag har läst en hel del om. Så om du behöver hjälp med pluggandet så kan jag gärna hjälpa dig. :) Ha det bra tjejen! :D

Postat av: STINA

hegemonisk disskurs känner jag igen o får rysningen genom HELA kroppen, tänker på "vårt " mumin troll. huja hemska tanke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback