17 juni

Jag har funderat länge, länge på vad jag ska skriva idag. Vet inte i vilken ände jag ska börja, eller vad som är relevant och inte. Eller vad bryr jag mej egentligen, de som läser läser alltid i alla fall, eller hur..? Känns som att det inte är så mycket jag vill skriva ner just nu. Vad nu de kan bero på =)

Pluggar genusvetenskap. Det är intressant, men krångligt och mycket djupt och kommer nog påverka min syn på samhället en hel del. Undra vad jag ska göra av de åsikterna sen. Läsa mycket, mycket feminism. Vad är det egentligen? Vad tänker man när man hör ordet? Inte vet jag. Jag vet vad jag tänkte innan, nu tänker jag att det kan vara en del av vemsomhelst. Det behöver inte vara en ultraradikal tjej i alla fall. Det finns många infallsvinklar i feminism och väldigt många filosofiska och utomkropsliga sätt att tänka på det.
Varför har vi kön?
Vem har bestämt att vi ska vara det speciella könet.
Vad är det egenligen som defineras manligt och kvinligt?
Varför är det så?

Tusen miljoner frågor, minst lika många svar. Svårt, intressant och speciellt.

Livet i Lund är lungt och det är skönt. Det rullar liksom på, saker händer. Fest, skola, vardag osv..
Snart är det midsommar med. Hur firar man den egentligen..? Vad är det man egentligen firar nuför tiden. Eller ser man det bara som en anledning till att kunna dricka snaps och sjuna helt galet dåliga snapsvisor? =P
Midsommar kommer bli med trevliga människor, och det ser jag fram emot i alla fall :)

Just ja, jag har saknat min älskling Limmet med. Det är så tomt utan henne. Hon är så långt bort nu, även om jag vet att hon har det bra. Jag vill så gärna att hon ska vara här, även om det inte skulle funka så vill jag att hon ska vara här. Jag saknar henne mer och mer för varje dag. Sucks big time!
/Em

Permalink Em Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Therese

Jag har studerat en hel del jämstalldhet och könsroller via yrket, av rent personligt intresse... det är skrämmande och inte särskilt positiva slutsatser...ibland kan det kännas lite övermäktigt. Men jag tror man får försöka göra det man kan för att rucka lite på normerna och ta lite i taget. Det är bra att genusvetenskaps-kurserna finns. Alla höjdarchefer borde få en grundkurs;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback